Одне з найбільш дискусійних питань, які
необхідно вирішити в рамках пенсійної реформи в Україні, - це питання,
коли люди можуть виходити на пенсію.
Загальновстановлений пенсійний вік – це
термін, який означає вік, з якого люди можуть починати отримувати
державну пенсію, якщо вони не отримали травму, яка спричинила втрату
працездатності. Для українських чоловіків загальновстановлений
пенсійний вік – 60 років, а для жінок – 55 років. Але
загальновстановлений пенсійний вік також впливає на інших учасників
пенсійної системи. Наприклад, особи, які працюють на посадах за Списком
№1, можуть вийти на пенсію щонайменше на 10 років раніше
загальновстановленого пенсійного віку, а саме: чоловіки у 50 років, а
жінки у 45. Ті, хто працюють на посадах за Списком №2, можуть вийти на
пенсію на 5 років раніше загальновстановленого пенсійного віку.
Іноді люди кажуть, що це дискримінація,
коли різний пенсійний вік для чоловіків та жінок. Існує, ще одна думка,
що пенсійна система упереджена щодо жінок. Саме з цієї причини за
старої системи при розрахунку розміру пенсії за віком була закладена
різна ціна одного року страхового стажу для чоловіків та жінок. Жінки
отримували 2,75% відкоригованої останньої заробітної плати за кожний з
перших 20 років страхового стажу, а чоловіки за кожний з перших 25
років роботи – 2,25% відкоригованої останньої заробітної плати. Але
нова система передбачає однакову величину оцінки одного року страхового
стажу для чоловіків та жінок.
Ще одне питання, яке стосується жінок, це
те, що вони часто мають перериви у страховому стажі по догляду за
сім’єю. Хоча формула розрахунку пенсії враховує певні моменти, але вона
не може врахувати всіх нюансів. І, загалом, жінки мають нижчий розмір
заробітної плати, ніж чоловіки.
Усі вищезгадані фактори у поєднанні з
пенсійним віком 55 років, тобто страховий стаж для жінок на 5 років
менший, ніж для чоловіків, загалом означають, що розмір пенсії для
жінок буде набагато нижчий, ніж для чоловіків.
Міжнародна практика свідчить, що:
-
існує дуже мало країн, в яких пенсійний вік для чоловіків та жінок різний; а також
-
існує дуже мало країн, які не планують підвищувати пенсійний вік для чоловіків та жінок.
Тому, усі дискусії з питань пенсійного
віку в Україні стосуються двох питань – чи повинні чоловіки та жінки
мати однаковий пенсійний вік, і чи потрібно підвищувати їхній пенсійний
вік.
Як усім відомо, статистика може бути
ненадійною. І це так само стосується певних статистичних даних, які ви
чуєте про те, яка тривалість життя людей в Україні.
Насправді, що стосується пенсій, є тільки
одна доречна міра тривалості життя. Це те, як довго живе особа після
досягнення пенсійного віку. На жаль, коли мова йде про пенсійний вік,
дуже часто вживається інший показник тривалості життя. Це тривалість
життя від народження. Це те, як довго живе дитина, а не особа, яка
досягла пенсійного віку.
Звичайно, що показник тривалості життя
від народження буде нижчим. Жінки та новонароджені помирають під час
пологів або невдовзі після пологів, молоді чоловіки, які керують
автомобілем, мають звичку гинути, потрапляючи в ДТП. Але як тільки ми
досягаємо пенсійного віку, ці фактори більше не існують, тобто багато
факторів, які стають причинами смерті молодих людей, більше не
впливають на розрахунок тривалості життя осіб похилого віку.
Хоча в Україні різниця між показниками
тривалості життя від народження та тривалості життя при досягненні
пенсійного віку невелика.
Наприклад, за статистичними даними
середня тривалість життя від народження для чоловіків та жінок в
Україні збільшилась з 66,5 в 2003 році до приблизно 68,25 в 2009 році.
Для чоловіків середня тривалість життя від народження – 62,37, а для
жінок – 74,5. Для чоловіків цей показник є достатньо низьким, і тому ми
часто чуємо, що якщо підвищити загальновстановлений пенсійний вік для
чоловіків до 65 років, то більше половини чоловічого населення буде
сплачувати внески на соціальне страхування, але не буде доживати до
отримання виплат із системи.
Але, як наголошувалось вище, тривалість
життя від народження не є адекватною мірою того, як довго особа буде
отримувати пенсію. Цифра, яку необхідно в даному випадку
використовувати, - це тривалість життя особи, яка досягла віку 60 років
(або 55 років для жінок).
За даними Науково-дослідного інституту
праці та зайнятості населення Міністерства праці та соціальної політики
України, ці цифри на сьогодні складають 14,7 років для чоловіків і 23,4
роки для жінок. Це означає, що жінка, яка досягне 55 років, в
середньому доживе тільки до 78,4 років. Для чоловіків ця цифра не
набагато гірша. Вони в середньому проживуть 14,7 років, але, якщо
врахувати, що вони пізніше на 5 років, ніж жінки вийдуть на пенсію,
вони в середньому доживуть до 74,7 років.
Згідно прогнозів даного інституту, у 2050
році, коли всі сьогоднішні працівники стануть пенсіонерами, жінки в
середньому будуть доживати до 80,8 років, а чоловіки в середньому до
77,1 років.
Звичайно, що це вагомі аргументи на
користь підвищення пенсійного віку як для чоловіків, так і для жінок –
можливо повільними темпами протягом прийнятного періоду. Наприклад, у
Великій Британії обидві політичні партії хочуть підняти пенсійний вік
до 70 років. Єдина різниця полягає в тому, скільки часу на це піде.
Одна партія хоче це зробити протягом 20 років, а інша - негайно.
Неможливо вже більше відтягувати – все
одно у певний момент у найближчому майбутньому Верховній Раді
прийдеться прийняти той факт, що треба підвищувати пенсійний вік. Якщо
ми зараз почнемо це робити, ми зможемо поступово підвищити пенсійний
вік, а це означає більш плавний перехідний період. Відкладання
підвищення пенсійного віку на довгий час означає, що робити це
прийдеться за більш короткий термін, а це в свою чергу означає більш
суворий перехідний період.
ПЕНСІЙНИЙ ВІК В ДЕЯКИХ ЗАХІДНИХ КРАЇНАХ
КРАЇНИ |
ПОТОЧНИЙ ПЕНСІЙНИЙ ВІК |
ЗАПРОПОНОВАНА ЗМІНА |
Корея |
60 |
65 до 2013 року |
Чеська Республіка |
62 |
65 до 2030 року |
Японія |
62 |
65 до 2013 року |
Угорщина |
62 |
69 до 2050 року |
Австралія |
65 |
|
Австрія |
65 |
|
Канада |
65 |
|
Данія |
65 |
67 до 2027 року |
Фінляндія |
65 |
|
Франція |
65 |
|
Німеччина |
65 |
67 до 2029 року |
Італія |
65 |
|
Ізраїль |
65 |
67 до 2015 року |
Мексика |
65 |
|
Нідерланди |
65 |
67 до 2011 року |
Іспанія |
65 |
|
Швейцарія |
65 |
|
Велика Британія |
65 |
68 до 2046 року |
Сполучені Штати |
66 |
67 до 2027 року |
Ірландія |
66 |
|
(Джерело: Міжнародна фінансова консалтингова компанія Mercer, ОЕСР ) |
* Погляди та думки автора, висловлені
в цій статті, необов’язково збігаються або відображають погляди або
думки Уряду США та USAID. Грег МакТаггарт, старший міжнародний радник з питань пенсійної реформи Проекту USAID "Розвиток ринків капіталу"
|